De indeling in klassen gebeurt naar de grootte van het zeiloppervlak en naar een aantal specificaties
o.m. qua lengte en breedte van de wagen.
KLASSE 2
Grote broer van de de klasse 3 en ook de grootste zeilwagen op dit moment. Constructie: glasvezel, hout, inox, vleugelmast.
|
KLASSE 3
Ontstaan is de jaren 60 van de vorige eeuw. Deze wagens kunnen onder ideale condities de hoogste snelheid halen (tot 150km/u). Constructie: glasvezel, hout, inox, vleugelmast.
|
KLASSE 5
De wagen maakte zijn debuut op het WK van 1980 en werd ontwikkeld om meer toegankelijker te zijn dan klasse 2 of 3. Constructie: metalen chassis, aluminiummast en giek
|
KLASSE PROMO
Gebaseerd op klasse 5 omdat deze wagen te duur werd voor Jan met de pet. De regels voor deze wagen zijn daarom zeer strikt en je kan er dus niets aan veranderen. Constructie: staal, aluminium
|
KLASSE STANDART
Een eenheidsklasse die ontwikkeld is in 1989 en zich situeert zich tussen klasse 3 en 5. De wagen is makkelijk te vervoeren en daarom een goed instapmodel voor beginnende piloten. Constructie: chassis in metaal, gesloten polyester zetel.
|
KLASSE 7 SPEEDSAIL
Een speedsail lijkt op een groot skateboard met grotere wielen en een zeil/giek sterk gelijkend op dat van een windsurf.
|
KLASSE 8 KITEBUGGY
Een buggy, waarbij men stuurt met de voeten en men beide handen nodig heeft om de vlieger (kite) te bedienen.
|
MINIYACHT
Een kleine zeilwagen, meestal opvouwbaar met maximum perimeter van 5,6 meter rondom de wielen, gemeten met een touw op de grond. De banden hebben een maximum maat van 400x8. Max lengte: 5.65m |