Op zaterdag 11 oktober werd het jaarlijkse IRC congres gehouden in Cowes - Isle of Wight UK
Het International Rating Certificate (IRC) wordt beheerd door het IRC Rating Office met zetels bij RORC en YCF/UNCL en wordt in België vertegenwoordigd door WWSV.
Het systeem is in voege in 35 landen over 7 continenten. Het blijft een uniek systeem dat wereldwijd toegang biedt tot buitengewone wedstrijden maar ook voor nationale wedstrijden.
Van 1 januari 2025 tot eind augustus werden bijna 5.000 certificaten aan 3.500 boten uitgereikt. De doelgroep is divers, gaan de van cruisers tot maxi's en nieuwe offshore racers.
Het congres kwam dit jaar samen onder de vlag van de RORC terwijl YCF zijn focus legde op IRC Europeans in Bonifacio.
Daar liet het team High Five van Dirk Van Rompuy overigens een schitterende tweede plaats noteren in IRC 3!
Tijdens de vergadering werden de verslagen van de verschillende landen voorgesteld en was er ruimte om trends en acties toe te lichten.
Met deelnemers uit ondermeer Scandinavië, Japan, Australië, UK, Chinees Taipé, Turkije, Nederland, België en gaf dit een heel divers beeld.
De meeste landen hebben nog een eigen lokaal systeem en ook de grenzen tussen ORC en IRC zijn wisselend.
De algemene trend is een kleine daling maar IRC blijft actief in heel wat domeinen. Er was veel aandacht voor de 600-races (Hobart, Giraglia, Fastnet, Caribbean,..) en het Maxi-gebeuren. Dit jaar hoorde daar ook nog de Admirals cup bij maar er is ook aandacht voor de vele inshore events uit bijvoorbeeld de RORC kalender.
De analyse van de cijfers kan je raadplegen en ook de nationale rapporten (dd 31 augustus 2025) kan je raadplegen.
Deze cijfers sluiten wel een aantal categorieën uit en daarbij zie je dat Belgische boten ook via andere landen hun meetbrief aanvragen (FRA, NED, UK) - de WWSV pagina is eveneens beschikbaar in het Frans.
Het aantal certificaten in België bedraagt eerder 60 maar modificaties en Single Event Ratings worden niet opgenomen.
Nochtans is het gebruik van SER IRC een gangbare praktijk in België waar WWSV IRC in 2024 liefst 24 gratis heeft aangeboden.
Waar ook geen oog voor is voor de werking IRC Go bij RNSYC Oostende en KYCN Nieuwpoort - rapport België (dd31/08/2025)
Het aantal certificaten in België gaat inderdaad in dalende lijn. Nochtans probeert WWSV door infosessies, weegmomenten en zeilmetingen de zeilers te begeleiden naar een correct certificaat. Het secundaire certificaat kende maar kleine toeloop in België en de Endorsed meetbrieven werden vooral aangevraagd door de Halftonners. Het aantal nationale wedstrijden met voldoende groot IRC veld wordt ook steeds kleiner. De meer gedreven teams kijken dan ook steeds vaker naar het buitenland voor topevents. De Open Belgian Sailing Week kende een bescheiden start maar ook een gevestigde waarde als Breskens Sailing Weeken wist maar 10, weliswaar mooie, boten in IRC 1 te lokken. Een trend die we helaas overal zien, een aantal referentie evenementen niet te na gesproken zoals de Fastnet Race;
IRC Rule Changes 2026 werden voorgesteld op de meeting.
Grosso modo zijn de wijzigingen erg beperkt en merk je wel de tweespalt FRA/UK - de Fransen willen veel verder gaan in de evolutie boten en hoe die in IRC te raten. Denken we maar aan de Class 40 en IMOCA 60 maar deze trend zal op een bepaald moment ook wel doorstromen naar Ocean Racers en Maxi's. Veel van de Belgische certificaathouders nemen deel in het buitenland.
Rapport
Luc Geirnaert
WWSV