De komende vier jaar tracht WWSV een Geopeddel aanbod op minstens 1 routenetwerk per provincie uitwerken, startende met een proefproject op de Peddelroute Waasland. Met dit project laten we meer mensen kennismaken met watersport en zetten we meer mensen aan tot het beoefenen van watersport.

Wat is Geopeddel? 
Geopeddel is een mix van geocaching en SUP. Geocaching is een vorm van recreatie waarbij mensen op avontuur gaan in de natuur, op zoek naar een "schat/cache" door middel van gps-lokalisatie. Via applicaties zoals "Geocaching" kan je zien waar de zogenaamde "caches" zich bevinden. Geocaching is erg populair, in België in 2019 waren maar liefst 59.630 Belgen actief als geocacher. Er zijn verschillende Facebookgroepen met meer dan 4000 leden die dagelijks actief zijn en organisaties zoals Pasar organiseren verschillende geocache-activiteiten. 

Vanuit de vaststelling dat er ook meer en meer mensen sinds de lockdown starten met suppen, en veel van die nieuwe suppers op zoek gaan naar nieuwe sup-uitdagingen, onderzochten we de mogelijkheden om geocaching te integreren op het water zodat er een extra dimensie wordt toegevoegd aan het suppen. Een testconcept in samenwerking met de Erfgoedapp werd reeds uitgewerkt op de Peddelroute Waasland. Op 13 oktober vindt het tweede testevent plaats te Lokeren. Op verschillende locaties langsheen de route worden QR-codes verstopt met het logo van Geopeddel. Alleen echte speurneuzen weten deze QR-codes te vinden via de applicatie "Erfgoedapp". Wanneer een peddelsporter de QR-code vindt en scant, via de app krijgt de persoon een quiz of info waar meerdere thema's aan bod komen waaronder duurzaamheid, toerisme, natuur, cultuur, ... Neem binnenkort zeker een kijkje op onze website! 

​Doel van het project
Door een innovatieve vorm van geocaching te integreren bij het suppen, spreken we nieuwe en verschillende doelgroepen aan waaronder studenten, gezinnen, toeristen, geocachers. Zo vinden ook zij de weg naar de peddelroutes, watersport en wordt het suppen ook aantrekkelijk gemaakt voor deze doelgroepen. Daarnaast willen we via dit project drop-out bij studenten en jongvolwassenen tegengaan.  
Deze doelgroep bevindt zich vaak online en spendeert veel tijd op hun smartphone. Door integratie van de smartphone tijdens het sporten wordt deze doelgroep ook gestimuleerd om te bewegen. Ook sociale media worden betrokken bij dit project met als doel een online community te creëren.